Proizvodna poduzeća i profitabilnost
Puno je faktora koji utječu da li će proizvodno poduzeće poslovati profitabilno ili ne. Uz tehnološku opremljenost ključan su faktor ljudi, njihova motivacija, znanje kao i odgovornost i spremnost da to znanje primjene. Dodatno važne su i okolnosti u kojima poduzeće posluje. Pri tome se misli na tržišnu situaciju, konkurenciju, mogućnost plasmana proizvoda na druga tržišta, odnos države prema proizvodnji i općenito ekonomsko stanje društva koje se direktno odražava na kupovnoj moći.
Pretpostavka najoptimalnije proizvodnje i dobre profitabilnosti po jedinici proizvoda ne znači nužno i uspješno poslovanje. Okolnosti poslovanja su također bitna pretpostavka za to.
Budući je konkurencija, u odnosu na opseg domaćeg tržišta, prevelika, to nužno dovodi do limitiranih prodajnih cijena i smanjenja količina proizvedene i prodane robe, što se direktno odražava na profitabilnost. Ako je mogućnost plasmana robe na druga tržišta izrazito mala ili nikakva, zbog nedostatka kapitala ili nepovoljnih uvjeta (carina, ograničavajućih kvota ili tehnološki naprednije, a time i povoljnije konkurencije), poduzeće se mora ograničavati samo na postojeće tržište. Dodatno se smanjuju i konkurentnost cijene i profitabilnost različitim financijskim obvezama plaćanja (posebnih poreza i trošarina i sl.).
Pri tome loše ekonomsko stanje društva, implicira kupovnu moć koja je u skladu s time. Te pretpostavke nužno znače manje prodanih proizvoda, a samim time neiskorištenost kapaciteta, veće troškove po jedinici proizvoda, dakle manje profita. Takva situacija direktan je udar i na likvidnost jer se javlja smanjeni novčani tok iz razloga loše naplate vlastitih potraživanja u potrebnom roku i iznosu ili je poduzeće prisiljeno ta potraživanja naplaćivati putem financijskih posrednika ili različitim kompenzacijama u kojima najčešće po lošijim uvjetima nabavlja potrebne resurse. Sve to iziskuje dodatni trošak i smanjuje profit.
U navedenim okolnostima za opstanak i razvoj proizvodnog poduzeća važno je pravilno upravljanje svim resursima jer su tako daleko veće šanse za uspjeh. U toj situaciji kontroling je naš nezamjenjivi saveznik i nužna potreba. Uz analize poslovanja iz različitih aspekata, on će nam dati mogućnost sagledavanja situacije s pozicije najprodavanijih i najprofitabilnijih artikala, najvećih i najprofitabilnijih kupaca gdje nužno najprodavanije i najveće ne znači najprofitabilnije. Pomoći će nam da sagledamo širu sliku kako bismo iskoristili vlastite prednosti i prilike koje imamo, a minimalizirali slabosti i prijetnje.
Otvorenost promjenama i stvarni interes menadžmenta, jedan je od osnovnih preduvjeta za kontroling u svim, a ne samo u proizvodnim poduzećima. Mogli bismo to pojasniti jednostavnom dobro poznatom frazom: „Ako znam zašto, onda ću to i učiniti“. Ili drugim riječima, ako menadžment shvaća da uvođenjem kontrolinga dobiva savršeni alat koji će mu pomoći u efikasnijem upravljanju u svim segmentima, bit će iznimno zainteresiran jer tako znatno povećava šanse opstanka i rasta poduzeća.