Zašto se SWOT analiza zanemaruje ?
Pojam SWOT analize poznat je mnogima. Činjenica je da se potencijal, tog vrlo jednostavnog analitičkog alata, rijetko koristi kako u većim, tako i u manjim tvrtkama, a za osobnu analizu gotovo nikako. Često su u upotrebi neki kompleksniji postupci.
Zašto je to tako? Podsvjesno se vjerojatno kompleksnost percipira kao bolja pouzdanost i vjerodostojnost. Očito je da nije u prepoznat i shvaćen stvarni potencijal i stvarna snaga SWOT analize. Mnogi u potpunosti ne razumiju njenu svrhu i važnost upravo zbog jednostavnosti primjene.
Što to SWOT analiza nudi ?
Osvješćivanje četiri izuzetno bitne stvari:
- vlastite snage
- vlastite slabosti
- prijetnje koje dolaze iz vanjskog svijeta
- prilike koje se mogu iskoristiti
Sve to je i te kako vrijedno pažnje?
Raditi SWOT analizu vlastitog poslovanja barem jednom godišnje predstavlja nužnost i higijenu poslovanja posebno u ovom turbulentnom vremenu u kome je upravo stalna promjena jedina konstanta, a neizvjesnost veća nego ikad.
Važno je osvijestiti gdje se nalazite, što možete, koji su vam potencijali u stvarnom vremenu, a što vas priječi u ostvarenju ciljeva. Samo tako mogu se stvarati realni poslovni planovi i dobiti mogućnost za njihovo ostvarenje. Već sljedeće godine ili prije, stvari mogu izgledati bitno drugačije jer …..
…. snage koje sada imate, možda neće biti tako jake, …
.… a prilike koje sada imate, možda više neće postojati …
Kada planirate plasirati na tržište novi proizvod ili uslugu, napravite SWOT analizu jer trebate znati kakva je situacija, kako tržište diše, gdje pronaći svoju nišu, koja je vaša prednost u odnosu na konkurenciju, a gdje ste tanki i što treba poboljšati u izvedbi (kvalitetu, pakiranje, cijenu, način prodaje, distribucije ili nešto treće).
Kad želite izaći na novo tržište, ući u novi segment poslovanja, otvoriti novu poslovnicu ili predstavništvo, također vam je nužna SWOT analiza jer trebate osvijestiti svoju poziciju i znati što vas čeka kako biste svoje prednosti i snage pravilno i ciljano usmjerili, a prevladali potencijalne nedostatke.
I na kraju, SWOT analiza osobno. Možda se nameće pitanje: “Zašto bi mi to trebalo? Koja je svrha i vrijednost?“
Isplati se pokušati. Možda ćete si osvijestiti kako kotirate u svojoj tvrtki? Kako među kolegama iz iste branše ? Jesu li vaše vještine i kompetencije u korak s vremenom i zahtjevima posla? Što treba poboljšati i usavršiti? U čemu ste izvrsni i što vas izdiže iznad drugih ?
Isto vrijedi i u privatnom životu, željama, snovima i ciljevima. Razmislite kako tu stojiite i napravite SWOT ! Vjerujem da ćete na putu promišljanja i vlastite analize shvatiti koliko može biti korisna i vrijedna.
Ako vas je zaintrigirao ovaj članak, ako ste razumjeli, krenite i uživajte radeći svoje SWOT analize. Osvjestite što je i koliko dobro, a na čemu još treba raditi, osvjestite prijetnje i prilike i u poslovnom i u privatnom segmentu.